Tuesday 6 December 2011

Persahabatan VS Percintaan

Persahabatan dan Cinta adalah teman terbaik kerana dimana ada Cinta, Persahabatan selalu berada disampingnya. Nak d jadikan cerita,Pada 1 hari, Persahabatan mula berpikir bhwa Cinta telah membuat dirinya tidak mendapat perhatian lagi kerana Persahabatan menganggap Cinta lebih menarik daripada dirinya.

"Seandainya tidak ada Cinta, mungkin aku akan menjadi lebih terkenal, dan lebih banyak orang memberi perhatian kepadaku.?" pikir si Persahabatan. Sejak hari itu, Persahabatan memusuhi Cinta. Ketika Cinta bermain bersama Persahabatan seperti selalu, Persahabatan pasti akan menjauhi Cinta. Apabila Cinta bertanya,kenapa menjauhi dirinya, Persahabatan hanya memalingkan wajahnya dan beredar meninggalkan Cinta.

Kesedihan pun menghampiri Cinta dan Cinta tidak sanggup menahan air matanya lalu menangis. Kesedihan menemani diri sejak Cinta kehilangan teman baiknya. Beberapa hari tanpa Cinta, Persahabatan mulai bergaul rapat dengan Kecewa, Putus asa, Kemarahan dan Kebencian.

Persahabatan mula hilang sifat manisnya dan orang-orang mulai tidak menyukainya.Walaupun Persahabatan cantik, tetapi sifatnya mula dibenci olh semua.Persahabatan menyedari bahwa dirinya tidak lagi disukai lantaran banyak orang yang menjauhinya. Persahabatan mulai menyesali keadaannya, dan saat itulah Kesedihan melihat Persahabatan, dan menyampaikan kepada Cinta bahwa Persahabatan sedang dalam kedukaan.

Dengan segera Cinta berlari dan menghampiri Persahabatan. Saat Persahabatan melihat Cinta menghampiri dirinya, dengan air mata yang berlinang Persahabatan pun meluahkan seribu penyesalannya meninggalkan Cinta.

Dipendekkan cerita, Persahabatan dan Cinta kembali menjadi teman baik. Persahabatan kembali kepada sifatnya yang menyenangkan dan Cinta pun kembali tersenyum ceria. Apa yang pasti,Persahabatan merupakan bentuk hubungan yang indah antara manusia, di mana Cinta hadir untuk memberikan senyumnya dan mewarnai Persahabatan.

Tanpa Cinta, Persahabatan mungkin akan diisi dengan Kecewa, Benci, Marah dan berbagai hal yang membuat Persahabatan tidak lagi indah. Berhentilah membuat batas antara Cinta dan Persahabatan, biarkan mereka tetap menjadi Teman baik. Yang harus diluruskan adalah Cinta bukanlah perosak Persahabatan, kerana Cinta memperindah persahabatan anda.!

Moral:
Mampukah Persahabatan tanpa Cinta? Mampukah Cinta tanpa Persahabatan? Semuanye terjawab di tangan anda.! ;))

Mr.Dolphin

No comments:

Post a Comment